Rendszeres olvasók

2010. február 23., kedd

Linkelnék

de kit ?
Kedves csoporttársnőm az elmúlt nyáron táborban járt, ahol nagyon szép és különleges dolgokat tanult, többek között virágos csendéletet. A csoport kérésére megígérte, hogy tavasszal nekünk is megmutatja. Már itt is felmerülhet a kérdés, hogy ha felteszem a kész munkámat, akkor kire utalok vissza ? Arra, akitől én tanultam, vagy kinyomozom, hogy ő honnan vette, és rá mutatok egy linkkel ? (Már ha van hová mutatnom.) Ráadásul Lonci a blogjában megmutatta az eredeti forrást, amit eddig nem ismertem.
A másik példám : Valaki blogjából eljutottam erre a brazil az oldalra, ahol láttam ezt a neszesszert. Aztán tegnap Bea nyúl-egere :)) kapcsán láttam egy Picasa albumban szintén ennek a neszinek a teljes lépésről-lépésre leírását. Gyanús lett a dolog, jobban megnéztem mindkét helyen és akkor fedeztem fel, hogy a képen van egy honlap címe : sewlover.com. Nosza, elszaladtam erre az oldalra is, ott viszont csupa kínai ákom-bákomot találtam. :)))
De a kérdésem lényege , szerintetek kit kell forrásként megjelölni, és meddig kell a forrást visszanyomozni ? Ráadásul, még azt sem mindig lehet tudni, hogy ki csinálta hamarabb ? Attól, hogy valaki csak most tette a cuccát fel a netre, attól még sokak forrása lehetett a múltban, csak erről nem kell mindenkinek tudnia.



Update : Nem linkeltem a sewlovert :)) Ha a gugliban rákerestek, akkor rögtön a fordítást lehet nézegetni !

17 megjegyzés:

  1. :)) A bugyi neszeszer forrása is ez. Én feltettem az általam készítettet a blogomra, elmondtam, hogy én Borcsamamától kaptam az eredetit, aztán valaki1 elkészítette az engedélyemmel(?), aztán valaki2 is elkészítette és ő már valaki1-et jelölte meg forrásként. Azóta meg már árulják a meskán és itt-ott-amott.
    Hogy mi lenne etikus? Ez mindig mindenhol felmerülő probléma, amire szerintem mindenki másképp gondolja a választ.

    VálaszTörlés
  2. Az kimaradt, hogy feltettem a sewlover linkjét is.

    VálaszTörlés
  3. Az említett bugyi neszit én is elkészítettem, talán én voltam az egyik valaki. :-) Mentségemre szolgáljon, hogy a leírást meg sem néztem, csak rajzoltam egy bugyi formát és egyszerűen megvarrtam...
    Én nem szoktam kutatni egy-egy minta eredetét. Egyszerűen megjelölöm azt a forrást, ahol én láttam, vagy ahonnan a mintát "vettem". Szerintem több időt a számítógép előtt nem ér a dolog, mert még akkor sincs semmi garancia rá, hogy az eredeti ötletgazdát sikerült megtalálni.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem is elég azt belinkelni, ahol te láttad. Főleg, mert sok embert nem is érdekel a linkkel jelzés, ezért sok esetben le se nyomozhatnád. :o)

    A lényeg, hogy a leírásra (ötletadóra) mindenképpen linkelj - ha ismert, és azt, aki ajánlotta, megemlítheted, de nem kötelező. Mert nem az utóbbi ötlete.

    VálaszTörlés
  5. Érdekes kérdés! De, nekem egy kicsit az az érzésem, hogy kicsit túl lihegjük ezt a témát. Ez az internet világa..., szerintem elég a Te forrásodat megjelölni.

    VálaszTörlés
  6. Edige! Igen, te voltál:)) A kérdőjel meg arra vonatkozott, hogy ENGEM kérdeztél meg, mintha enyém lenne a minta:)) Pedig nincs közöm hozzá, ugyanúgy használtam, mint mások.
    A vége az lett, hogy már számos meskásnál is láttam, ami viszont már nem becsületes dolog. Szerintem!

    VálaszTörlés
  7. Én most tudtam meg, hogy a bugyineszesszer eredetije a sewloverről van. Azt viszont nem értem, miért ne lenne becsületes dolog ilyet árulni? A Tildás cuccok sem saját kútfőből születnek, mégis rengetegen varrják őket! És persze, ezer más dologra is igaz ez. Mondom ezt úgy, hogy 90%-ban saját ötletet varrok meg. :) Viszont van egy bugyineszesszerem a Meskán, bár, abba szőttem egy saját poént. :)

    Linkelésről: ameddig tudok, vissza szoktam keresni. Nagyon ritkán csinálok meg valamit egy-az-egyben, mégis megmutatom az ihlet forrását.

    VálaszTörlés
  8. Ha egyet linkelsz,már elég :)
    A lényeg,hogy legyen valami forrás.
    Abból szokott baj lenni,ha valaki saját ötletként mutogat olyasmit,amivel tele van a net.

    VálaszTörlés
  9. Lidércke! Azért nem becsületes dolog, mert ezek védve vannak (bár a sewlovert nem tudom, mert nem értem:DDD). Meg lehet varrni saját felhasználásra, de eladásra nem. Tone Finnanger könyveiben is benne van.
    És itt jön az, amit már sokszor hallottam érvként, hogy aki nem tud ilyet varrni, az mit csináljon, ha mégis ilyet szeretne. A válasz egyszerű: fogalmam sincs:)))))

    VálaszTörlés
  10. Julcsi ! Nem értek egyet. Ha pénzért veszel leírást ( könyv, tanfolyam, stb) akkor a leírás van védve. Nem taníthatod, de készítheted. Ha tutorialt veszel le ingyen a netről, azzal csinálhatsz, amit akarsz, csak jelöld meg a forrást. Én se azért teszek fel leírásokat, hogy lássátok, milyen ügyi vagyok :))

    VálaszTörlés
  11. Tudom én! És egyet is értek!
    Csak annyit akartam ezzel mondani, hogy én nem árulnám, mert etikátlannak tartom. De ez nem jelenti azt, hogy én nem csinálom meg. De csak és kizárólag magamnak vagy ajándékba, de nem pénzért. Pénzért csak olyat, amit én találtam ki.
    Érted? Vagy beszéljük meg hétvégén, mert már belezavarodunk a témába?:)))

    VálaszTörlés
  12. Julcsi !
    Nem zavarodunk bele, de igen, igen, igen !
    Beszélgessünk szombaton :)))

    VálaszTörlés
  13. Sokan ráirják a nevüket a képekre. A sewlower is ilyen. A Picasán lévő brazil oldal is igy vette át. Hogy a kianiak honnan? Hát ez egy más kérdés. Amióta van az internet igen nehéz ezt a kérdést megválaszolni. Én orosz oldalakon találkozom japán termékekkel, azaz azok tutoriáljával. Az viszont nagyon helyes, hogy megirják, hogy az ötlet egy japán oldalról jött és a saját készitésű tutorialt mutatják. Aztán abban lehet egy kis változtatás is.

    VálaszTörlés
  14. Látom eléggé kiveséztétek már a témát, én csak a véleményemet írnám le. Ha valaki könyvet ír amiben szabásmintákat közöl, nem értem miért szabja meg hogy senki ne varrjon ilyet. Holott nem kevés pénzért saját anyagkollakciót, kiegészítőket stb. árul hozzá természetesen azzal a céllal hogy megvegyük. Ez olyan mintha a Burdából nem varrhatnék kosztümöt...akár eladásra is. (Szerintem nevetséges)
    Az ilyen-olyan egyéb apróságokkal pedig az a tapasztalatom, hogy bárhol is láttam és bárki is mondja magáénak, előbb utóbb megtalálom a mintáját valamelyik japán újságban. Ez valószínüleg azért van mert nagy üzlet a foltosújságolás. Azért írják hogy varrj belőle sőt még az anyagot és egyéb kiegészítőket is náluk vásárold.
    Mi meg itt a világ másik felén azon veszekszünk hogy ki találta fel előbb a spanyolviaszt.

    VálaszTörlés
  15. Andy, szerintem félreérted, egyáltalán nem veszekszünk :)) Csak megvitatjuk, és elmondjuk a véleményünket. Örülök, hogy te is megtetted !

    VálaszTörlés
  16. Julcsi, elmesélem szombaton, de nem ez az oldal a forrása a bugyinak, legfeljebb számunkra :))

    VálaszTörlés
  17. Veszekedés ügyben nem rátok gondoltam. Bocsi ha így értetted. Nem mindíg tudom úgy kifejezni magam ahogy szeretném.
    Én azt látom hogy mifelénk valaki elkezd varrni valamit (általában ő is látja valahol, de újdonságnak hiszi ezért kisajátítja, esetleg még oktatja is) ezt többen megcsinálják erre ő kiakad hogy ez az ő ötlete, miért nem hivatkoztak rá mikor megvarrták.
    Sokszor szerintem indokolatlan a sértődés.
    Nem tudom mennyire vagyok érthető, esetleg holnap kivesézhetjük személyesen.

    VálaszTörlés